Olofsfors varumärkesutveckling

Företaget

Olofsfors AB:s huvudkontor finns i Nordmaling, fem mil söder om Umeå. De tillverkar och säljer band till skogsmaskiner, vägstål till snöplogar och slitstål till skopor och schakt-maskiner. Företaget har mer än 150 anställda, exporterar till 40 länder och 75% av råmaterialet i tillverkningen kommer från återvunnet skrot.

Behov

Olofsfors hade under många år främst profilerat varumärket Olofsfors. När de olika affärsområdena växte blev dock behoven större av att skapa tydliga sub brands som tydligt kunde ta egna positioner inom sina respektive marknader.

Olofsfors webbplatser

Från järnbruk till idébruk. Så kan Olofsfors historia sammanfattas. I 250 år har företaget utvecklats i takt med omvärlden. Med stålkunnandet och hantverksskickligheten i grunden har man genom tiderna producerat alltifrån spishällar och vagnshjul till kätting.

Företaget har alltid arbetat utifrån kärnvärdena kunskap, kvalitet och hållbarhet utifrån sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter. På så vis har man ständigt kunnat förnya verksamheten och anpassa sina produkter efter marknadens krav.

I dag är Olofsfors ett internationellt framgångsrikt exportföretag som utvecklar och tillverkar produkter i borlegerat stål till skogs- och entreprenadmaskiner. I Olofsfors produktportfölj återfinns produktlinjerna ECO-Tracks band till skogsmaskiner, SharqEdges vägstål till snöplogar och Bruxite slitstål till skopor och schaktmaskiner.